پرسش :
راه هاي كنترل شهوت غير از ازدواج براي افرادي در سنين نوجواني براي ارضاي اين غريزه كدامند؟
شرح پرسش :
پاسخ :
الف) شهوت يكى از غرايز نيرومند انسان است كه بايد قبلاً ماهيت آن را شناخت و سپس با آن مبارزه كرد. آدم شهوانى كراست و كور و از هر طريق ممكن در پى ارضاى خويش است.
حضرت على(عليه السلام) در وصف شيفتگان دنيا و شهوت پرستان مىفرمايد: قد خرقت الشهوات عقله و اماتت الدنياقلبه ؛ شهوتها پرده عقلش را دريدهاند و دنيا قلبش را ميرانده است.(نهج البلاغه، خطبه 108)
براى شخص شهوت پرست، سلامت جسم، و روح، مصلحت فرد و اجتماع، آبرو و حفظ شخصيت، رسوايى ومنفور گشتن و... هيچ كدام مطرح نيست و فقط ارضاى شهوت مد نظر اوست و بس. بنابراين با شناخت اين موارد، بهترمىتوان به مبارزه با شهوات برخاست.
ب ) هم چنين با آگاهى از مفاسد و مضرّات شهوت رانى؛ مانند: اثر مخربى كه شهوترانى بر سلامت جسم دارد، نا امنى وهرج و مرجى كه در اجتماع به بار مىآورد، سرنوشت شومى كه بچههاى نامشروع پيدا مىكنند، باز ماندن از اهداف عالى و شخصيت انسان و... انسان از شهوت رانى دورى مىجويد و سعى مىكند كه همواره در زندگى پاك باشد.
ج ) عامل مهمى كه بسيار بازدارنده است، «تقواى الهى» است. كسى كه در صدد غلبه بر شهوت است، بايد به جلال وعظمت و حساب خواهى پروردگار، نيك بينديشيد و به خاطر جلب رضايت خدا و ترس از عذاب و شرارههاى دوزخ،عفاف و پاكى را مراعات نمايد.
چه زيبا و دلنشين است سخن امير مؤمنان على(عليه السلام) در وصف فرشتگان كه: هرگز عرصه اراده پولادينشان، جولانگاه كندى غفلتها نشود و امكان ندارد شهوتها تصميم خلل ناپذيرشان را نشانه گيرند.(نهج البلاغه، خطبه 90)
گر تو را با عرشيان است آرزو
طلعت خورشيد مىكن جست و جو
هر كه را قرب وصال اندر دل است
گوهر تقواش شمع محفل است
د ) تدبر در آيات قرآن بويژه آياتى كه ما را از پيروى شهوات بر حذر داشته است؛ مثلاً خدا مىفرمايد: و من خاف مقام ربّه و نهى النّفس عن الهوى فاِنّ الجنّه هى المأوى؛ و كسى كه از مقام ربوبى در بيم و هراس به سر برد و نفس خويش را از هوا و هوس بازدارد، به راستى كه بهشت برين مقصد و مأواى او خواهد بود.(نازعات، آيه 40 و 41)
و يا در مذمت آنهايى كه چشم و گوش بسته، به دنبال هوا و هوس سرگردانند، مىفرمايد: ارأيت من اتخذ الهه هواه (در سوره جاثيه، آيه 23 اين آيه به گونهاى ديگر آمده است)؛ آيا ديدهاى آن كسانى را كه معبود و خداى خويش را هواى نفس خودقرار دادهاند.(فرقان، آيه 43)
و) الگو قرار دادن افراد عفيف و پاكدامنى نظير حضرت يوسف(ع)، آن جا كه مىفرمايد: وما اُبرّء نفسى ان النفس لامّارةٌبالسّوء الاّ ما رحم ربّى؛ و من نفس خويش را تبرئه نمىكنم، به راستى كه هواى نفس بسيار قوى و نيرومند، انسان را به سوى زشتىمىكشاند؛ مگر آن جا كه رهايى از آن، جز با لطف و رحمت پروردگار ميسور نيست».
ز) نشست و برخاست با افراد پارسا و پاكدامن الهام بخش خواهد بود.
ح) عامل بارز ديگرى كه در حفظ عفاف و غلبه بر شهوت مؤثر است، ازدواج مشروع و قانونى است كه به طور طبيعى ازشهوت زياد مىكاهد.
ط) براى كاهش شهوت، نكات ديگرى نيز مطرح نمودهاند از قبيل:
1ـ نخوردن برخى از غذاهايى كه در تهييج شهوت مؤثر است.
2ـ روزه گرفتن.
ى) هم چنين براى كاهش شهوت زياد، حتى الامكان از محيطى كه مهيج شهوت است اجتناب كردن. فيلمها، مجلات وعكسها در زمره همين عوامل محيطى به شمار مىروند.
ك) كنترل افكار و تخيلات.
در قرآن آمده است: ولا تقربوا الزّنا، (اسراء، آيه 32). نفرموده مرتكب فحشا و زنا نشويد بلكه فرموده است نزديك زنا نرويد. به همين دليل است كه در چنين شرايطى، حتى در محيط فكر و تخيل نيز، نبايد به شهوترانىپرداخت.
امير مؤمنان حضرت على(عليه السلام) مىفرمايد: من كثر فكره فى المعاصى دعته اليها؛ كسى كه در وادى خيال به دنبالگناهان پرسه زد، همين افكار او را به سوى گناهان سوق خواهد داد.(غرر الحكم)
علاوه بر اين كه فكر گناه اگر چه ممكن است عقوبت نداشته باشد، ولى اثر وضعى و تخريبى خواهد داشت.
www.morsalat.com
الف) شهوت يكى از غرايز نيرومند انسان است كه بايد قبلاً ماهيت آن را شناخت و سپس با آن مبارزه كرد. آدم شهوانى كراست و كور و از هر طريق ممكن در پى ارضاى خويش است.
حضرت على(عليه السلام) در وصف شيفتگان دنيا و شهوت پرستان مىفرمايد: قد خرقت الشهوات عقله و اماتت الدنياقلبه ؛ شهوتها پرده عقلش را دريدهاند و دنيا قلبش را ميرانده است.(نهج البلاغه، خطبه 108)
براى شخص شهوت پرست، سلامت جسم، و روح، مصلحت فرد و اجتماع، آبرو و حفظ شخصيت، رسوايى ومنفور گشتن و... هيچ كدام مطرح نيست و فقط ارضاى شهوت مد نظر اوست و بس. بنابراين با شناخت اين موارد، بهترمىتوان به مبارزه با شهوات برخاست.
ب ) هم چنين با آگاهى از مفاسد و مضرّات شهوت رانى؛ مانند: اثر مخربى كه شهوترانى بر سلامت جسم دارد، نا امنى وهرج و مرجى كه در اجتماع به بار مىآورد، سرنوشت شومى كه بچههاى نامشروع پيدا مىكنند، باز ماندن از اهداف عالى و شخصيت انسان و... انسان از شهوت رانى دورى مىجويد و سعى مىكند كه همواره در زندگى پاك باشد.
ج ) عامل مهمى كه بسيار بازدارنده است، «تقواى الهى» است. كسى كه در صدد غلبه بر شهوت است، بايد به جلال وعظمت و حساب خواهى پروردگار، نيك بينديشيد و به خاطر جلب رضايت خدا و ترس از عذاب و شرارههاى دوزخ،عفاف و پاكى را مراعات نمايد.
چه زيبا و دلنشين است سخن امير مؤمنان على(عليه السلام) در وصف فرشتگان كه: هرگز عرصه اراده پولادينشان، جولانگاه كندى غفلتها نشود و امكان ندارد شهوتها تصميم خلل ناپذيرشان را نشانه گيرند.(نهج البلاغه، خطبه 90)
گر تو را با عرشيان است آرزو
طلعت خورشيد مىكن جست و جو
هر كه را قرب وصال اندر دل است
گوهر تقواش شمع محفل است
د ) تدبر در آيات قرآن بويژه آياتى كه ما را از پيروى شهوات بر حذر داشته است؛ مثلاً خدا مىفرمايد: و من خاف مقام ربّه و نهى النّفس عن الهوى فاِنّ الجنّه هى المأوى؛ و كسى كه از مقام ربوبى در بيم و هراس به سر برد و نفس خويش را از هوا و هوس بازدارد، به راستى كه بهشت برين مقصد و مأواى او خواهد بود.(نازعات، آيه 40 و 41)
و يا در مذمت آنهايى كه چشم و گوش بسته، به دنبال هوا و هوس سرگردانند، مىفرمايد: ارأيت من اتخذ الهه هواه (در سوره جاثيه، آيه 23 اين آيه به گونهاى ديگر آمده است)؛ آيا ديدهاى آن كسانى را كه معبود و خداى خويش را هواى نفس خودقرار دادهاند.(فرقان، آيه 43)
و) الگو قرار دادن افراد عفيف و پاكدامنى نظير حضرت يوسف(ع)، آن جا كه مىفرمايد: وما اُبرّء نفسى ان النفس لامّارةٌبالسّوء الاّ ما رحم ربّى؛ و من نفس خويش را تبرئه نمىكنم، به راستى كه هواى نفس بسيار قوى و نيرومند، انسان را به سوى زشتىمىكشاند؛ مگر آن جا كه رهايى از آن، جز با لطف و رحمت پروردگار ميسور نيست».
ز) نشست و برخاست با افراد پارسا و پاكدامن الهام بخش خواهد بود.
ح) عامل بارز ديگرى كه در حفظ عفاف و غلبه بر شهوت مؤثر است، ازدواج مشروع و قانونى است كه به طور طبيعى ازشهوت زياد مىكاهد.
ط) براى كاهش شهوت، نكات ديگرى نيز مطرح نمودهاند از قبيل:
1ـ نخوردن برخى از غذاهايى كه در تهييج شهوت مؤثر است.
2ـ روزه گرفتن.
ى) هم چنين براى كاهش شهوت زياد، حتى الامكان از محيطى كه مهيج شهوت است اجتناب كردن. فيلمها، مجلات وعكسها در زمره همين عوامل محيطى به شمار مىروند.
ك) كنترل افكار و تخيلات.
در قرآن آمده است: ولا تقربوا الزّنا، (اسراء، آيه 32). نفرموده مرتكب فحشا و زنا نشويد بلكه فرموده است نزديك زنا نرويد. به همين دليل است كه در چنين شرايطى، حتى در محيط فكر و تخيل نيز، نبايد به شهوترانىپرداخت.
امير مؤمنان حضرت على(عليه السلام) مىفرمايد: من كثر فكره فى المعاصى دعته اليها؛ كسى كه در وادى خيال به دنبالگناهان پرسه زد، همين افكار او را به سوى گناهان سوق خواهد داد.(غرر الحكم)
علاوه بر اين كه فكر گناه اگر چه ممكن است عقوبت نداشته باشد، ولى اثر وضعى و تخريبى خواهد داشت.
www.morsalat.com
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}